kolmapäev, 31. jaanuar 2018

Otsedemokraatia kohalikus omavalitsuses?

Kas otsedemokraatia kohalikus omavalitsuses on võimlik? Ja kui on, siis millistel eeldustel võiks see toimuda? Kaasamine on otsedemokraatias tore sõna, kuid kui pole loodud omavalitsuse põhikirjas selleks vastavaid juriidilisi eeldusi, siis ei saa rääkida ka tegelikult elanike kaasamisest. Loomulikult on erinevaid omavalitsusi, kus inimesi kaasatakse rohkem, ja omavalitsusi, kus ei toimu mingit dialoogi kohaliku elanikkonnaga. Kaasamine on seega pigem üldine organisatsioonikultuuriline väärtus ja hoiak, mida esindavad kohaliku omavalituse poliitikud ja ametnikkond. Seda kas on, või ei ole, teist võimalust lihtsalt ei ole. Teine eeldus on omavalitsuse juhtimise läbipaistvus. Kui seda ei ole, siis ei saa ka kedagi kaasata, sest toimuvad infomoonutused ja infosulus elamine. Sellises olukorras, on väga raske teha mingeid ettepanekuid omavalitsuse töökorralduse parandamiseks. Väga palju mängitakse kaasamist, jättes muljet, et tehakse elanike ja mittetulundusühingutega koostööd. Samas, just teise osapoole ettepanekute arvestamine on otsedemokraaatias üks olulisemaid väljundeid. Kui omavalitsuse juhid ei arvesta inimeste ettepanekutega, siis lõppkokkuvõttes kaob igasugune huvi osaleda ja olla "kaasatud" omavalitsuse tegemistesse. 
Mida oleks vaja siis teha, et kaasamine poleks lihtsalt sõnakõlks, vaid kõigi osapoolte poolt jagatud väärtus? Esitan alljärgnevalt mõned enda jaoks olulised punktid:

   - Organisatsioon peab olema oma tegevuses läbipaistev. Inimene peab teadma, kuidas kulutatakse tema maksuraha - sendi täpsusega.

   - Aruandlus omavalitsuses elavatele inimestele.

   -  Ametkond ja poliitikud peavad nägema inimeses koostööpartnerit, mitte tüütut tegelast.

   - Omavalitsuse põhimäärusesse tuleks kirjutada sisse otsedemokraatia põhimõtted.

   - Omavalitsus peab olema info liikumise, kogumise, analüüsi osas edasi- ja tagsisidestatud. 

   - Omavalitsuse volikogude ja volikogu komisjonide koosolekud peaksid olema internetis reaalajas jälgitavad. 

   -  Tuleb kuni 1 protsendi ulatuses rakendada kaasavat eelarvet. 

  -  Ametkonna töö peab olema välja töötatud kriteeriumide alusel selgelt mõõdutav.

  - Omavalitsus võiks läbiviia oma elanike seas rahvahääletusi ( nt. kasvõi kasutama e-hääletust). 

  - Omavalitsus peab võtma menetlusse elanikonna poolt esitatud eelnõusid. 


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar