Tänasel kooliaasta esimesel päeval, on hea arutleda haridusteema üle laiemalt. Mis teeb haridusest hea hariduse? Arvan, et neid karakteristikuid, mis iseloomustavad head haridust, on ikka päris palju - ja eks iga inimene tõstab hea hariduse all esile erinevaid väärtusi.
Tahaksin keskenduda rohkem üldhariduse kvaliteedile ja õppemeetotitele, jättes üldhariduse rahastamise ja õpetajate palgad kõrvale (loomulikult toetan ma õpetajate palgatõusu). Olen töötanud kooliõpetajana ja analüüsinud õpetamist laiemalt, õppemeetodite kasutamist, tunniplaani ülesehitust, analüüsinud põhjalikult ka oma kooliaega....... Samuti olen uurinud erinevate õppeainete omavahelisi interdistsiplinaarseid seoseid, tsükliõpet ja sünkroniseeritud õpetamist. Pean neid kolme võtmeteguriteks, mis loovad hea hariduse omandamiseks suured eeldused.
Praegusaja üldhariduse puuduseks pean eklektilist ja ebasüsteemset õpetamist, mis väärtustab ainult õppeaine faktide pähe tuupimist ja mida ei toeta tervikuks siduv raamkontekst. Ma ei arva, et faktid oleksid kasutud. Ei, seda mitte. Asi nimelt selles, et selleks, et faktid paremini kinnistuks mälus ja neid saaks õiges kontekstis kasutada, on vaja lähedaste õppeainete ja õppekava teemade sünkroniseeritud õpetamist-näiteks võiks koolis lähedasi õppeained omavahel suuremal määral siduda. Loodusteadustest füüsika, keemia, bilooogia, loodusgeograafia jt õppeaineid saaks rohkem omavahel integreerida. Loomulikult peaks sellisel juhul õpetamist toetama ka korralikult ülesehitatud tunniplaan. Seda nii päeva, kui nädala tunniplaan. Oleks hea, kui ühel nädalal õpetataks koolis reaal - ja loodusteadusi, teisel järgneval nädalal jälle sotsiaal - ja humanitaarteadusi. Kehaline tegevus ja loomingulised õppeained toimuksid iga nädal. See kõik võimaldab õpilasel omandada lõpuks võimalikult terviklik maailmapilt, kus on ruumi jäetud ka loovusele ja avastusõppele.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar