teisipäev, 3. november 2015

Oma valitsus või "omavalitsus"?!

Praegune valitsus on asunud tegutsema, et  2017. aastaks saaks haldusreform teoks. Olles haldusreformi pooldaja, ei poolda ma ainult vallapiiride joonistamist (omavalitsuste liitmist). Arvan, et omavalitsusreform on osa riigireformist, mis peaks omavalitsuse ülesandeid kajastama uues kohaliku omavalitsuse korralduse seaduses. Praegu pole Eestis reaalselt iseseisvaid kohalikke omavalitsusi, meie omavalitsused on pigem keskvalitsuse filiaalikesed, kuna meie omavalitsustel pole oma isiklikku kujunevat tulubaasi. Seega pole nad ka iseseisvad. Meie omavalitsuste tulubaas on olematu. Kohaliku maksude seaduses on ainult kuus kohaliku omavalitsuse maksu. Kohaliku omavalitsuse maksud pole ka tulu - ja maamaks. Meie omavalitsuste eelarvetesse laekub kohalikest maksudest ainult 1,5 protsenti kogu eelarvest. Samas, kui Põhjamaades moodustavad kohalikud maksud üle 50 protsendi kohaliku omavalitsuste eelarvetest. Olen mõelnud, et kohaliku omavalitsuste nõrkus on kindlasti ka üheks põhjuseks, miks Eestis on ebaühtlane regionaalne areng, väljaränne, ääremaastumine jmt. sotsiaal-majanduslikud probleemid. Eesti arengut on pidurdanud just nõrgad omavalitsused. Tugeva kohaliku omavalitsuse puhul oleks võimalik pakkuda kohalikele elanikele kvaliteetseid avalikke teenuseid ja paljud probleemid oleks saanud lahenduse kiiremini, kuna kohalikud ametnikud teavad kohapealseid olusid kõige paremini. 
Tundub, et riik ei usalda kohalikke omavalitsusi. Loomulikult on siin ka poliitilisi põhusi. Üks probleem on kindlasti ka selles, et keskvõim arvab, et kohalikud omavalitsused ei kasuta raha otstarbekalt. Teiseks probleemiks on sagedased korruptsioonijuhtumid kohalikes omavalitsustes. Kolmandaks raiskamine ja suured valitsemiskulud. Esitan alljärgnevalt omapoolse loetelu punktidest, mida võiks kohaliku omavalitsuse reformi juures silmas pidada: 


1. Tuleb selgelt lahti kirjutada kohaliku omavalitsuse ülesanded, vastutusala. 



2. Tuleb koostada kohaliku omavalitsuse teenuste standardid.



3. Kohaliku omavalitsuse tulubaas tuleb vastavusse viia omavalitsusele pandud ülesannete osutamisega. 



4. Kohaliku omavalitsuse tulubaas peab suurenema. Omavalitsusel peab olema võimalik ise kujundada eelarvet kohalike maksudega. Kohalikud maksud peaksid moodustama nagu Põhjamaadeski üle poole kohaliku omavalitsuse tulubaasist. Tulumaks peaks laekuma täies ulatuses omavalitsusele. 



5.  Eestis tuleb luua Regionaalse Planeerimise Keskus, kuhu oleks koondatud kogu kohaliku omavalitsusi puudutav kompetents. Keskuse ülesandeks oleks viia ellu süsteemselt regionaalpoliitikat.



6. Kohaliku omavalitsuse ametnikke peaks koolitatama Regionaalse Planeerimise Keskuses.



7. Maaomavalitsused tuleb kaotada. Nende ülesanded võtaks enda kanda omavalitsusliidud. Järelvalvet  omavalitsuste üle hakkaks teostama Regionaalse Planeerimise Keskus, mis oleks Eestis jagatud neljaks geograafiliseks tegevuspiirkondlikuks. 



8. Regionaalse Planeerimise Keskus arendaks välja kohalike omavalitsuste e - teenuseid. 



9. Külavanema staatust peaks selgesõnaliselt määratlema. Oluline on külaseltside ja külavanema staatus just hajaasustusega aladel. 



10. Täiendada avaliku teenistuse seadust ja korruptsiooniseadust 


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar